Sila Klik

Wednesday 4 September 2013

MERDEKA RAYA, SK ABANG AING MERIAH!

Salam.
Sempena dengan majlis pelancaran Bulan Kemerdekaan 2013, seluruh warga SK Abang Aing telah menyemarakkan majlis tersebut dengan sambutan Hari Kemerdekaan semasa Majlis Ramah-tamah Idul Fitri. Perhimpunan di Dataran Kemerdekaan diadakan seawal jam 7.30 pagi dengan nyanyian lagu-lagu patriotik dan kibaran Jalur Gemilang. 

Kibaran Jalur Gemilang sambil menyanyikan lagu patriotik.

Majlis diteruskan dengan kupasan sejarah kemerdekaan negara yang disampaikan oleh Encik Kamsul Mohd Pon, Penolong Kanan Kokurikulum selaku Pengerusi Jawatankuasa Sambutan. Bertepatan dengan tema Hari Kemerdekaan Ke 56 pada tahun ini Malaysiaku Berdaulat: Tanah Tumpahnya Darahku, beliau telah menyeru seluruh warga SK Abang Aing agar menjadikan 'kemerdekaan' yang disambut setiap tahun sebagai hadiah yang tidak ternilai daripada generasi terdahulu.

Model-model generasi Merdeka.

Aktiviti di Dataran Kemerdekaan diteruskan dengan penyampaian hadiah kepada pemenang keunikan pakaian patriotik. Majlis disempurnakan oleh Guru Besar, Encik Wan Ismail bin Wan Chula. Sekali lagi, lagu patriotik berkumandang membakar semangat perhimpunan pada pagi tersebut.

Pemenang pertandingan Pakaian Patriotik.

Tepat jam 8.30, suasana sambutan bertukar dengan majlis menjamu selera juadah Idul Fitri. Murid-murid dari setiap buah kelas mengadakan 'Rumah Terbuka' untuk guru-guru. Sebagai tetamu, guru-guru dan kakitangan sekolah telah dijamu dengan pelbagai juadah.

Pegawai Daerah Sri Aman, antara tetamu yang hadir.
Selesai 'Rumah Terbuka' yang dianjurkan oleh murid-murid, aktiviti seterusnya beralih ke Dewan Sekolah. Guru dan kakitangan bersedia menrima kunjungan ibubapa dan tetamu jemputan. Antara yang hadir pada majlis tersebut termasuk Yang Dipertua PIBG, Pegawai Daerah Sri Aman, Pengurus Cawangan Bank Rakyat, Ketua-ketua Jabatan, Ketua-ketua Masyarakat dan ibubapa.
Tetamu jemputan menjamu selera.

Majlis bergambar beramai-ramai.
Majlis diakhiri dengan guru dan para jemputan bergambar beramai-ramai sebagai kenang-kenangan.

No comments: