Sila Klik

Wednesday 20 May 2015

PROGRAM KECEMERLANGAN UPSR 2015 - MENGGAPAI SEJUTA HARAPAN

Salam.
Sekarang, bulan Mei telah menghampiri penghujungnya. 29 Mei, Jumaat merupakan hari terakhir sebelum Cuti Pertengahan Tahun bermula. Maknanya, murid-murid akan bercuti panjang selama 16 hari. Risau juga dibuatnya, bukan tak suka cuti tapi rasa tak yakin bila hilang kawalan terhadap anak didik. Maklum sajalah, bila murid-murid tidak berada di depan mata, macam-macam prasangka terjadi.  Entah apa yang yang mereka lakukan. Mungkinkah, 

  1. mengadap siaran televisyen 24 jam atau
  2. bermain dari pagi hingga lewat senja ataupun
  3. meredah semak dan belukar melastik burung ataupun mungkin
  4. menjejaki sungai dan tebing memancing haruan

Menyedari hakikat itulah, murid-murid perlu disediakan dengan ilmu agar cuti selama 16 hari dapat dimanfaat semaksimum mungkin, terutama calon-calon UPSR 2015. Bukan itu saja, ibu bapa perlu diberi kemahiran-kemahiran untuk membantu anak-anak mengurus masa sepanjang Cuti Pertengahan Tahun.
 
Sehubungan dengan itu, Jawatankuasa Kecemerlangan Akademik dengan kerjasama Persatuan Ibu Bapa Guru (PIBG) akan menganjurkan Program Kecemerlangan UPSR 2015 dengan membawa tema - Menggapai Sejuta Harapan, bermula esok 21 Mei 2015. Program itu akan berlangung di Dewan Suarah, Sri Aman selama 3 hari.


Jadual Program Kecemerlangan UPSR 2015

Hari pertama dan kedua, calon-calon UPSR 2015 akan didedahkan dengan kertas penilaian berformat UPSR, sarat dengan soalan KBAT yang kemudiannya akan dikupas dalam sesi bengkel. Seramai 4 orang fasilitator yang pakar dalam bidang masing-masing akan mengendalikan program tersebut. Mereka terdiri daripada penyemak dan pemeriksa kertas UPSR .

Sementara pada hari ketiga, 23 Mei 2015 (Sabtu), dikhas untuk ibu bapa calon-calon UPSR 2015. Tuan Haji Mohd Suib Haji Maknun, Pensyarah Kanan dari Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) akan menyampaikan ceramah beliau dengan tema "HARTA atau MINDA".

Tuan Haji Mohd Suib bersama penulis dalam satu Majlis Ilmu

Harapan penganjur, semua ibu bapa calon-calon UPSR 2015 akan hadir dan merebut peluang mendapat tip-tip "Bagaimana Merangsang Anak Untuk Belajar". Datang, jangan tak datang !!!

No comments: