Sila Klik

Monday 11 February 2013

Sifat-sifat ular perlu dicontohi untuk lebih berjaya.



Salam.
Rasanya tidaklah begitu lewat untuk mengucapkan Selamat Tahun Baru untuk rakan-rakan berbangsa Cina. Walau apa pun, seperti pada tahun-tahun yang lalu ucapan Selamat Tahun Baru telah diucapkan melalui sms, email, telefon ataupun bila terserempak di mana-mana. Kunjung mengunjung memang dah jadi amalan, cuma tak terdaya untuk rakan-rakan yang berada di kejauhan.

Berbagai harapan dan impian dijanjikan untuk Tahun Ular. Hanyalah harapan dan impian, ada ketikanya harapan dan impian tidak menjadi nyata. Dalam entri kali ini, penulis tidak berminat untuk mengulas tentang harapan dan impian yang dijanjikan untuk Tahun Ular, tidak mahu terjebak dalam amalan syirik.

Harapan penulis agar sifat-sifat ular yang positif dapat diikuti oleh 125 orang murid Tahun 6 yang akan berjuang menghadapi UPSR (Ujian Pencapaian Sekolah Rendah) tahun ini. Disenaraikan beberapa sifat ular yang boleh dicontohi dalam menghadapi cabaran.
  1. cepat mengambil keputusan dan bertindak pantas
  2. pemikir yang serius
  3. mudah menghadapi berbagai suasana
  4. kesabaran alamiah serta sifat penuh ketenangan
  5. penuh perhitungan dan gigih mengejar kejayaan
  6. licik dengan kepantasan
  7. kehidupan berakhir dengan kemenangan
Bertindaklah putera-puteriku, kalaulah ada sifat-sifat di atas walaupun tidak semua dapat dicontohi lalu disertakan dengan amalan doa memohon restu Allah SWT kecemerlangan adalah janjinya. Insyallah.

3 comments:

Anonymous said...

Sifat yang ke 7, perlu ada pada semua orang.

Potia CasadelaroSsa said...

banyak info kat blog ni.. thanks and keep it up

Unknown said...

Thanks. Cuma berusaha untuk memaparkan maklumat untuk pengetahuan semua. Insyallah.