Sila Klik

Sunday 20 July 2014

Penilaian 2 - Program Gerak Gempur UPSR 2014

Salam.
Dengan masa berbaki 50 hari lagi sebelum Ujian Pencapaian Sekolah Rendah, murid-murid Tahun 6, SK Abang Aing tetap bersemangat menjalani Fasa I, Program Gerak Gempur UPSR 2014. Setelah menunjukkan pencapaian yang agak memberangsangkan dalam Penilaian 1, mereka terus gigih. Hasilnya dapat diterjemahkan dalam keputusan Penilaian 2 yang telah dijalani pada minggu lepas (14 Julai hingga 17 Julai).



Secara keseluruhannya, peratus kelulusan meningkat dari 61.32% kepada 68.22%, begitu juga dengan Gred Purata Sekolah (GPS) ianya mengecil dari 2.62 mata kepada 2.51 mata. Walaupun kelulusan Bahasa Melayu Pemahaman menunjukkan sedikit penurunan untuk peratus kelulusan tetapi Bahasa Melayu Penulisan dalam jajaran yang meningkat samada peratus kelulusan atau GPMP (Gred Purata Mata Pelajaran). Kertas Matematik pula, selepas meningkat lebih dari 10 peratus minggu lepas, kali ini menurun 2.6% tetapi GPMP agak memberangsang. Sementara Mata pelajaran Sains, memperlihatkan pergerakan positif baik peratus mahupun GPMP. 

Kalau beginilah momentum yang ditunjukkan, saya tetap optimis keputusan sebenar UPSR nanti adalah seperti yang disasarkan walaupun terdapat sedikit perbezaan dari segi kualiti. Insya Allah.

No comments: