Sila Klik

Saturday 26 July 2014

Mengimbas Kembali Program gerak gempur UPSR 2014 Fasa I

Salam.
Alhamdudillah, Program Gerak Gempur UPSR 2014 Fasa I telahpun berakhir pada 25 Julai 2014 yang lalu. Program yang penuh dengan aktiviti pengisian rohani dan memantapkan sahsiah peserta diadakan  sepanjang Ramadhan Al-Mubarak. Program yang diadakan seawal jam 0700 pagi dengan bacaan surah Yasin secara berjemaah dan berakhir jam 1530 petang setiap hari kecuali pada hari Jumaat.




Sepanjang program, penilaian mirip Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) diadakan setiap minggu. Selepas 3 kali penilaian, impak terhadap prestasi peserta program agak ketara. Bermula dengan 53.27% sebelum program, peratusan lulus keseluruhan meningkat kepada 67.29%. Manakala, Gred Purata Sekolah (GPS) mengecil dari 2.61 mata kepada 2.47 mata.

Bacaan surah Yasin semasa majlis Solat Hajat Perdana 2013

Malah sepanjang Program Gerak Gempur UPSR 2014 Fasa I beberapa permasalahan telah dapat dirungkai beberapa isu telah dapat dikenalpasti punca sebab dan akibatnya. Memang tidak dapat dinafikan bahawa menjayakan program tersebut memerlukan 'keletihan otak' dan 'penggunaan gear' di tahap yang lebih tinggi malah akibat dari 'ketegangan minda' beberapa insiden di luar dugaan berlaku.

meminjam istilah yang sering digunakan oleh rakan-rakan peneraju program


Mengimbas kembali sebahagian daripada aktiviiti Majlis Memohon Restu 2013

Program Gerak Gempur UPSR 2014 Fasa II, akan dimulakan selama sebulan dari 4 Ogos hingga 5 September 2014. Program dimulakan dengan ceramah motivasi oleh seorang motivator yang merupakan pensyarah Institut Aminuddin Baki Cawangan Sarawak dan diakhiri dengan solat Hajat Perdana dan Majlis Memohon Restu.


No comments: