Sila Klik

Tuesday 12 August 2014

GRED PURATA SEKOLAH (GPS) atau PERATUS KELULUSAN

Salam.
Masa berbaki sebelum menjelang Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), tinggal lagi 27 hari a.k.a 18 hari persekolahan. Maknanya, calon-calon UPSR hanya berpeluang mengadap dan bertelaah dengan guru-guru mereka untuk 18 hari lagi, yang selebihnya adalah hari-hari mengulangkaji tanpa guru. Betapa singkatnya masa, kalau selama ini tidak dimanfaatkan sepenuhnya.
Demi Masa!. Sesunguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. - Surah Al-'Asr

Setelah mengharungi 8 penilaian, calon-calon UPSR telah menunjukkan prestasi yang bagus, walaupun masih ada calon menunjukkan peningkatan yang tidak tekal (consistent) - ada ketikanya meningkat dan ada waktunya menurun. Ini terbukti apabila keputusan penilaian digambarkan melalui peratusan lulus semua kertas. 


Manakala, dari segi bilangan calon yang telah memperbaiki gred mereka atau GPI (Gred Purata Individu), agak memberangsangkan. Maknanya semakin ramai yang telah memperolegi Gred A, B atau C dalam setiap kertas penilaian atau semakin kurang yang memperolehi Gred D atau E. 


Antara harapan dan impian.
Keyakinan menjadikan impian menjadi kenyataan.
Dalam hal ini, impian dan harapan dua perkataan yang ideal bagi semua calon UPSR, masing-masing mempunyai impian untuk lulus cemerlang. Masing-masing juga meletakkan harapan agar impian menjadi kenyataan. Merealisasi hasrat tersebut, pepatah sering mengingatkan jangan seperti angan-angan Mat Jenin, berusahalah dan sentiasa berpijak di bumi nyata.




No comments: