Sila Klik

Wednesday 13 August 2014

Tahniah Penerima APC 2014.

Salam.
Esok, Jumaat 27 Jun 2014 akan berlangsung penyampaian Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) untuk guru dan kakitangan sekolah daerah Sri Aman di Hotel Seri Simanggang, Bandar Sri Aman. Lebih kurang 8 peratus guru dan kakitangan sesebuah  sekolah dipilih sebagai penerima APC setelah melalui tapisan laporan penilaian prestasi tahunan dan perakuan ketua jabatan. Cakap-cakap tentang APC bukan perkara baru justeru memang semua penilaian dan pengukuran terdedah kepada isu-isu kesahan, kebolehpercayaan dan ralat.


Tumpang sekaki
Sebagus manapun reka bentuk sesuatu instrumen penilaian dan pengukuran, unsur persepsi tentang ketepatannya tidak dapat dihapuskan. Pemilihan penerima APC yang sepatutnya membawa kebaikan kepada organisasi atas prinsip menang-menang boleh bertukar kepada beban tekanan kepada kelompok tertentu. Maka, pihak panel penilaian dan pengukuran APC selalu digesa lebih telus dalam memberi justifikasi tentang kriteria pemilihan dan mempamerkan hikmah dalam menghadapi kritikan senyap.

Hakikatnya, kesempurnaan dan sumbangan maksimum kepada organisasi bukanlah tiket automatik atau jaminan pasti untuk terpilih dalam sesuatu penganugerahan kerana khidmat yang diberikan. Saidina Abu Bakr as-Siddiq dalam ucapan pemasyhuran beliau sebagai khalifah ar-Rasyidin yang pertama menyebut bahawa beliau bukanlah orang terbaik yang layak diangkat sebagai pemimpin, tetapi menerima jawatan berkenaan atas dasar keputusan syura. Hendaknya sekalian penerima APC juga mengambil sikap yang serupa agar rasa hormat terhadap keputusan organisasi dan semangat setia kawan sentiasa menjadi keutamaan.

Sehubungan dengan majlis penyampaian Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC), seramai 7 orang warga SK Abang Aing telah dipilih oleh Panel Pembangunan Sumber Manusia peringkat sekolah. Syabas dan tahniah kepada:
  1. Ustaz Azman bin Ariffin
  2. Puan Dayang Faridah binti Abang Nor
  3. Puan Salmah binti Sahari
  4. Puan Sharifah Jama'aiah binti Wan Zain
  5. Puan Tan Ah Ching
  6. Puan Suzan Wee
  7. Puan Saftuyah binti Wasli
Penganugerahan ini merupakan penghargaan dan  pengiktirafan Kerajaan kepada anggota perkhidmatan awam yang telah mempamerkan perkhidmatan yang cemerlang dan kualiti kerja sepanjang tahun yang mempunyai kelebihan tertentu berbanding dengan pegawai lain.
Matlamat Anugerah Perkhidmatan Cemerlang adalah untuk menginstitusikan budaya kerja yang cemerlang di kalangan penjawat awam di mana setiap mutu dan penghasilannya melebihi daripada keperluan dan  tanggungjawab biasa bagi jawatannya. Di samping itu, perkhidmatan yang diberikan itu boleh menjadi contoh dan ikutan serta boleh diteladani ke arah memajukan perkhidmatan awam. 


No comments: