Sila Klik

Sunday 12 April 2015

Program Rakan Sebaya - Throwback 2012

Salam.
Program Rakan Sebaya UPSR mula diperkenalkan , penghujung Julai 2011. Pada awalnya hanya melibatkan   beberapa orang murid berprestasi cemerlang (5A) yang membimbing rakan-rakan mereka dalam subjek Matematik. Hasilnya agak memberangsangkan, 7 daripada 10 orang murid-murid yang dibimbing dan diberikan tunjuk ajar mampu mendapat Gred C dalam UPSR.

Pada tahun ini Program Rakan Sebaya dimulakan dengan agak terancang pada awal Mei. Pada fasa pertama  seramai 25 orang mentor dilantik di kalangan murid-murid berpotensi mendapat gred A membimbing 50 orang rakan-rakan (mentee) mereka yang berkedudukan Gred D. Skop bimbingan melibatkan semua subjek UPSR tetapi  seorang mentor akan membimbing 2 orang mentee hanya dalam satu subjek. 



Abang Abdul Rasyid mendapat bimbingan 2 orang mentor.

Prosese mentoring jugak diselit dengan 'group study'.

Dayang Nurazierah dibantu oleh Siti Aisyah membantu Bibiana .

Selepas fasa pertama berakhir pertengahan Julai, kajian impak telah dibuat. Hasilnya, daripada 50 orang mentee yang mengikuti program tersebut 12 orang telah berada dalam kedudukan selesa untuk mendapat Gred B, 26 orang Gred C dan selebihnya masih di tahap asal terutama kertas Matematik.

An'nissa Ariqah bersama mentee 

Group Study Dayang Shafinatul Ain dan rakan-rakan.

Aleematun Farhana tekun menunjuk ajar Nazlin dalam Matematik.


Ahmad Yazid cuba menyelesaikan soalan Matematik dibantu oleh  Nur Munirah.

Fasa kedua telah dimula pada awal Ogos yang melibat 18 orang dengan kaedah yang lebih intensif iaitu 'one-to-one', seorang mentor membimbing seorang mentee setiap hari selama 20 minit.7 orang untuk Matematik, 6 orang untuk Sains, 2 orang untuk Bahasa Inggeris dan 3 orang untuk Bahasa Melayu Penulisan. Pada jangkaan JK Rakan Sebaya seramai 14 orang akan dapat Gred C sekurang-kurangnya menjelang UPSR pada September kelak. Insyallah.

Mohamad Faizab dan Nur Saidatul di bawah bimbingan Wan Nur  Ain


No comments: