Sila Klik

Sunday 8 March 2015

Ceramah Keibubapaan - Pencetus Kesedaran

Salam.
Seawal jam 7.00 pagi 8 Februari 2015 (Ahad), kaunter pendaftaran telah dibuka di tingkat 1 Hotel Seri Simanggang, Sri Aman. Para petugas sibuk mendaftaran kehadiran ibubapa murid Tahun 6, SK Abang Aing. Walaupun, ceramah akan dimulakan pada pukul 7.30 pagi namun Bilik Ceramah yang terletak di tingkat 2 telah mula menerima kehadiran ibu bapa. Mereka begitu teruja untuk mendengar ceramah yang akan disampaikan oleh penceramah jemputan.

JK Pendaftaran mula bertugas seawal pukul 7.00 pagi.

Ceramah Keibubapaan yang dianjurkan oleh Persatuan Ibubapa Guru (PIBG), dan SK Abang Aing dengan kerjasama Biro Perkhidmatan Pendidikan, Majlis Islam Sarawak (MIS) telah mendapat sambutan yang menggalakkan. Ceramah yang bertajuk "Peranan Ibu Bapa Dalam Memacu Kejayaan Murid" adalah antara usaha pihak PIBG dan sekolah "Ke Arah Kecemerlangan UPSR 2015", di samping membangkitkan kesedaran ibu bapa terhadap cabaran dunia pendidikan di Abad Ke 21.



Sebagaian dari peserta Majlis Ilmu menunggu kehadiran penceramah.

Majlis dimulakan dengan ucapan Encik Wan Ismail b Wan Chula, Guru Besar, SK Abang Aing merangkap Pengerusi JK Pengelola Program Kecemerlangan UPSR 2015. Dalam ucapan perasmian, beliau menggariskan beberapa objektif penganjuran ceramah. Turut hadir dalam majlis perasmian ialah Dr Haji Zuwali Kifli Merawi, Timbalan Pengarah Biro Perkhidmatan Pendidikan, MIS, Encik Abu Kassim Harun, Yang Dipertua PIBG, Puan Jaliah Usun, Penolong Kanan HEM merangkap Penyelaras Majlis Ceramah Keibubapaan, ahli EXCO Persatuan Ibubapa Guru, guru-guru dan ibubapa murid-murid Tahun 6.


Guru Besar menyampaikan ucapan perasmian.


Puan Zalekha Eli sebagai juruacara mengendalikan sesi ceramah.
Penceramah yang diundang, Tuan Haji Mohamad Suib bin Haji Maknun ABK, PPB, PPS adalah seorang motivator yang tersohor di daerah Kuching dan Samarahan. Beliau bertugas sebagai Pensyarah Kanan di Universiti Malaysia Sarawak di Falkulti Sains Kognitif Dan Pembangunan Manusia. Beliau berpengalaman dalam bidang pendidikan lebih 40 tahun, bermula sebagai pensyarah di Institut Perguruan Malaysia. Tuan Haji Mohamad Suib mendapat ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Kepujian) dari Universiti Sains Malaysia dan seterusnya memperolehi Sarjana Pembangunan Manusia dari Universiti Teknologi Malaysia.
 

Tuan Haji Mohamad Suib, Pensyarah Kanan UNIMAS
Dalam ceramah beliau, Tuan Haji Mohamad Suib menyenaraikan  beberapa objektif ceramah, antara lain mengajak peserta Ceramah Keibubapaan mengenalpasti sekurang-kurangnya tiga peranan ibubapa dalam membantu pembelajaran murid-murid dan melaksanakan peranan tersebut melalui strategi-strategi atau kaedah yang saintifik berdasarkan cadang yang beliau beri. Beliau mencadangkan agar semua ibubapa menjadikan diri mereka sebagai 'guru pertama' kepada anak-anak mereka dan sebagai 'penganalisa' tingkahlaku anak-anak. Menurut beliau, adalah sangat penting untuk ibubapa menyediakan suasana yang kondusif dan bahan-bahan pembelajaran untuk menyemarak budaya belajar semasa di rumah. Beliau mengakhiri ceramah beliau dengan meeninggalkan 2 pesanan:
  1. Didiklah anak mengikut zaaman mereka.
  2. Anak yang terdidik adalah aset yang berharga dalam mengharmonikan dunia yang kacau bilau.

Penyampaian cenderamata oleh Guru Besar kepada penceramah undangan.
Merancang sesi ceramah untuk Motivasi Murid Tahun 6.

No comments: