Sila Klik

Wednesday 18 March 2015

Syabas Muhammad Khairi Akmal (K.E) - Man of The Day

Salam.
Hari ke 2, Program Cuti Pertengahan Penggal 1 berjalan seperti biasa. Peserta baru,  Azroy Ahmad Daud menampakkan diri pada saat-saat akhir sebelum program bermula. Kehadiran Azroy menambah lagi gelagat peserta-peserta lelaki yang jauh mengatasi peserta perempuan yang hanya 4 orang iaitu Nur Alia Shakira Jamel, Nurul Nazifa Bujang, Sharifah Syazliyana dan Nur Hairulhaniza Isahak.

4 orang peserta perempuan.
Kandungan program hari ke 2, memberi penekanan kepada Vocabulary dan dikategorikan kepada 3 peringkat: 
  1. word level
  2. phrase level dan 
  3. sentence level.


Pada mulanya sesi pembelajaran agak 'monotonous' dan hampir semua peserta terutama peserta lelaki hilang tumpuan. Menyedari situasi begini, para fasilitator dengan pantas mengubah strategi dan kaedah. Kedudukan tempat duduk dirombak semula. Peserta diberi 56 latihan memilih vocabulary (perbendaharaan kata) yang sesuai untuk setiap ayat. Ganjaran dijanjikan kepada yang mendapat bilangan betul yang paling banyak.

K.E. dinobatkan sebagai pemenang. "Man of The Day"
Akhirnya, sebelum waktu rehat Muhamad Khairi Akmal alias K.E. diumumkan sebagai peserta terbaik. Dua orang peserta, Muhammad Haziq Piee dan Nurul Nazifa Bujang sebagai pemenang saguhati. Syabas dan tahniah K.E.


Bahagian kedua program, dipenuhi dengan sesi perbicangan antara peserta dengan fasilitator tentang kesalahan-kesalahan umum dalam tatabahasa Bahasa Inggeris. Seperti hari sebelumnya, murid-murid agak teruja bila diberi peluang mempertahankan jawapan yang mereka pilih. Mereka cuba sedaya upaya memberi pendapat menggunakan Bahasa Inggeris walaupun agar sukar dan kadang-kadang diselang-seli dengan Bahasa Melayu.

Meneliti dan mencari jawapan yang betul.

Menjeling kerja kawan tapi bukan meniru.

Mendapat bimbingan dan nasihat dari fasilitator program

Akur dengan nasihat dan ajaran sifu.

No comments: